Versnellingen van een elektrische fiets

Versnellingen laten toe om de trapfrequentie aan te passen aan de trajectomstandigheden. Zo speelt correct schakelen bij bijvoorbeeld wind of bergen een belangrijke rol in je batterijverbruik.

versnellingen

Buiten- of derailleurversnelling

Dit is het meest bekende type versnelling, herkenbaar aan de cassette met verschillende tandwielen op het achterwiel. Je bedient de versnellingen aan het stuur, waarbij een mechanisme ervoor zorgt dat de ketting probleemloos van het ene naar het andere tandwiel springt. Dit laat je toe om in een andere versnelling te rijden.

Deze soort versnelling vind je vooral op sportieve exemplaren, zoals elektrische mountainbikes, speed pedelecs en touring elektrische fietsen. Een achterwielmotor is uitsluitend mogelijk in combinatie met dit soort versnelling. Omdat een buitenversnelling weinig rolweerstand heeft, vraagt het minder energie. Een derailleur schakelt snel, is licht en heeft een groot aantal versnellingen. De ketting van dit systeem moet schoongemaakt en gesmeerd worden, waardoor het meer onderhoud vergt. Bovendien moet je ook goed nadenken om de ideale versnelling te selecteren. Als je liever eenvoudig en zonder al te veel zorgen wilt schakelen, is een automatisch systeem of een naafversnelling een betere optie.

Binnen- of naafversnelling

Omdat een naafversnelling netjes is weggewerkt in de naaf van het achterwiel, is het redelijk goed beschermd tegen stof en vocht. Als je dit systeem dan ook nog eens combineert met een gesloten kettingkast, mag je rekenen op een duurzame en onderhoudsvriendelijke elektrische fiets. Dit systeem is wel wat zwaarder dan een systeem met een buitenversnelling en is vooral terug te vinden op stadsfietsen. Vooral als je je fiets regelmatig buiten laat staan, is een exemplaar met dit soort versnelling een echte aanrader.

 

In tegenstelling tot een fiets met een derailleurversnelling, kun je ook schakelen wanneer je stilstaat. Daarentegen is het verwisselen van een band niet zo eenvoudig, omdat je het achterwiel niet makkelijk kunt verwijderen. Om je batterij te sparen moet je de trapfrequentie en de versnelling goed op elkaar afstemmen. Als je graag lange ritten maakt met je elektrische fiets, kun je best kiezen voor meer versnellingen. 

Elektronisch schakelen

Deze manier van schakelen laat je toe om met een druk op de knop van versnelling te wisselen. Zo schakel je in alle omstandigheden zonder kracht, snel en zuiver. Bovendien is dit systeem uiterst onderhoudsvriendelijk, omdat er geen rek op de kabels zit. Het bestaat zowel met een naafversnelling als met een derailleur. Automatische naafversnellingen zijn ideaal in de stad of bij toertochten en kunnen eventueel ook met de hand bediend worden. Dit type is onder andere beschikbaar in combinatie met Steps- en Bosch-middenmotoren van Shimano. Ben je sportief aangelegd en ben je de trotse bezitter van een elektrische mountainbike of een speed pedelec? Dan is een versie met een derailleur jouw ideale elektronische schakeloplossing.

Deze soort versnelling vind je vooral op sportieve exemplaren, zoals elektrische mountainbikes, speed pedelecs en touring elektrische fietsen. Een achterwielmotor is uitsluitend mogelijk in combinatie met dit soort versnelling. Omdat een buitenversnelling weinig rolweerstand heeft, vraagt het minder energie. Een derailleur schakelt snel, is licht en heeft een groot aantal versnellingen. De ketting van dit systeem moet schoongemaakt en gesmeerd worden, waardoor het meer onderhoud vergt. Bovendien moet je ook goed nadenken om de ideale versnelling te selecteren. Als je liever eenvoudig en zonder al te veel zorgen wilt schakelen, is een automatisch systeem of een naafversnelling een betere optie.

Onderdelen van een elektrische fiets